Mennyiben befolyásolja a PR in Hungary tevékenységét, hogy a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány megvásárolta az anyacégét, a Turizmus Kft.-t? Robi, te személyesen is érintett vagy, hiszen a Turizmus Kft. egyik tulajdonosa voltál, Szebeni Zsolt mellett.
Révész Róbert: A PR in Hungaryben 100 százalékos tulajdonos volt a Turizmus Kft., és a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány – a turizmus.com portfólió mellett – viszi tovább a leányvállalatot is. A tulajdonosváltás a munkánkat, a hétköznapi ügymenetet nem érinti. Kis csapatunkkal változatlan felállásban dolgozunk tovább, az ügyvezetői pozícióban maradtam én, a PR és rendezvény üzletágat továbbra is Kenderesy Nadin viszi, és a munkánkat Gergely Zita asszisztensként segíti. Mindhárman ugyanabban az irodában, ugyanannál az asztalnál ülünk, ugyanazzal a kilátással a Rózsák terére.
Jómagam az új tulajdonos megjelenésében a továbblépés lehetőségét látom mind a turizmus.com, mind a PR in Hungary számára, hogy a jövőben még inkább meg tudjunk felelni a piaci kihívásoknak. A Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány erős szakmai támogató hátterével új lehetőségek nyílhatnak meg előttünk,például új kommunikációs platformok létesítésére, új ügyfelek felé, ami színesítheti tevékenységünket és erősítheti piaci súlyunkat, szerepünket.
Megfogalmazott az új tulajdonos elvárásokat a PR in Hungary felé?
RR: Az elmúlt évek sikerei alapján azt várják tőlünk, hogy ugyanilyen ütemben folytassuk a növekedést. Ehhez jó alapot ad, hogy az utóbbi egy évben mind több lehetőség talál meg bennünket, stabilan növekszik az új megbízóink száma, akiknek egy része külföldről, önállóan, a weboldalunkon keresztül talál ránk. Az pedig különösen nagy öröm számunkra, amikor egy korábbi megbízónk referenciája alapján keresnek meg bennünket és veszik igénybe a szolgáltatásainkat. Például Tunézia nagykövete ajánlotta a PR in Hungaryt a Marokkói Turisztikai Hivatal figyelmébe, amellyel azóta is töretlen az együttműködésünk. De ugyanaz történt a szlovén piacon is: az ottani szállodaláncok egymásnak adták a névjegyünket.
Kenderesy Nadin: Jóllehet megbízóink többsége külföldi, immáron két éve vagyunk Debrecen hivatalos turisztikai PR-ügynöksége, és együttműködünk hazai szakmai szövetségek sajtó- vagy szakmai eseményeinek a megszervezésében. Nemrégiben a Magyar Természetjáró Szövetség cégünket bízta meg a nyertes Széchenyi 2020-as pályázatait bemutató sajtótájékoztatójának megszervezésével. Új tulajdonosaink egyértelmű szándékával összhangban egyre több magyar szolgáltató és szakmai szövetség munkáját szeretnénk segíteni PR- és rendezvényszervezői tevékenységünkkel.
Kik most a legfontosabb partnereitek?
RR: Idén tavasszal különösen felpörgött az üzlet, egyre több meghívást kapunk tenderekre. A legnagyobb hír most a PR in Hungary életében, hogy áprilistól a Horvát Idegenforgalmi Hivatal magyarországi képviseletének hivatalos PR-ügynöksége lettünk.A több országra kiírt tendert egy londoni konzorciummal együttműködésben nyerte el cégünk, amely mára már komoly nemzetközi referenciákat tudhat magáénak.
Legújabb partnerünk pedig Lingnano Sabbiadoro, az Adria egyik legkedveltebb üdülőhelye, amelynek a következő fél évben a teljes magyarországi marketingkommunikációs tevékenységét szervezzük.
KN: Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy évről évre egyre több külföldi desztináció, szálloda és egyéb turisztikai szolgáltató választ bennünket magyarországi partneréül. Közel öt évig voltunk Tunézia hivatalos magyarországi PR-ügynöksége, állandó partnerünk Nagyvárad, együttműködünk Marokkóval, időről időre dolgozunk a Thai Turisztikai Hivatallal, és rendszeres megbízóink a környező országok nagy szállodacsoportjai, köztük a Falkensteiner, a Hoteli Bernardin, a Termé Maribor, a Maritim Hotels, a Kempinski, hogy csak néhányat említsek. Több megbízást kapunk már az Egyesült Arab Emírségek országaiból is: nemrégiben Ras Al Khajmahnak szerveztünk budapesti sajtóreggelit, jelenleg pedig egy nagyszabású szakmai workshop előkészítésén dolgozunk Sharjah emírségének.
PR-ügynökségekkel manapság Dunát lehetne rekeszteni Magyarországon. Hogyan különböztetnétek meg magatokat a konkurens cégektől?
RR: Talán szerénytelenségnek tetszik, de elmondhatjuk, hogy nincs a piacon hozzánk hasonló ügynökség. Legalábbis nincs másik olyan, amelyik kifejezetten a turizmusra fókuszálna, nekünk ugyanis a partnereink 99 százaléka a turisztikai szektorból érkezik.A legnagyobb előnyünk az összes többi PR-ügynökséggel szemben kétségtelenül a mögöttünk álló turisztikai szaklapkiadó, amely háttérországot ad a PR-munkánknak.
KN: Ezekhez a munkákhoz komoly, összehangolt, jól tervezett és szervezett csapatmunka kell. A tenderírástól kezdve a komplex PR-stratégiák kidolgozásán és lebonyolításán át mindennek tökéletesen kell működnie. A klasszikus PR-ügynökségekhez képest egyértelmű versenyelőnyt jelent számunkra a kiterjedt sajtó- és szakmai kapcsolatrendszerünk, corporate partneri körünk, valamint a piacismeretünk.
Mi is használjuk a klasszikus BTL-eszköztárat – üzleti reggeliket, sajtó- és szakmai tanulmányutakat szervezünk, átfogó sajtófigyelést végzünk, folyamatos hírgenerálást biztosítunk –, de az ismert emberek, nagy médiaértéket képviselő „celebek” bevonásában is komoly referenciákkal rendelkezünk.
További erősségünk a piacon egyedülállónak mondható corporate ügyfélkörünk. Itt a kisebb vagy nagyobb vállalkozások, akár multinacionális cégek rendezvényekért és incentív, valamint egyéb üzleti utaztatásért felelős munkatársaira kell gondolni. A szállodák nagy része őket szeretné elérni, hiszen bizonyos értelemben ők a „legjövedelmezőbb” ügyfelek.
Egy ilyen összetett munka során nem ritkán adódhatnak különleges igények az ügyfelek részéről, váratlan kihívások, azonnali reagálást igénylő helyzetek. Melyek voltak a legizgalmasabb projektek, és számotokra a legemlékezetesebb esetek?
RR: Megbízásaink nagyon sokrétűek, nem is tudom, melyiket emeljem ki. A Jumeirah Hotels például azzal a kéréssel fordult hozzánk, hogy szervezzünk egy gyertyafényes szakmai vacsorát a legfontosabb hazai kiutaztató irodák vezetői részére, a Thai Turisztikai Hivatal olyan szakmai napot „rendelt” tőlünk, amit élőben tudósított a Jazzy Rádió reggeli műsora, a Tunéziai Nemzeti Idegenforgalmi Hivatal részére megszerveztük, hogy Fördős Zé leforgassa kint a „Felzabáltuk Tunéziát” című videóját.
Büszkék vagyunk arra, hogy nekünk is szerepünk volt az OzoneNetwork utazási műsorának elindulásában, miután elvittük őket egy sajtóútra Tunéziába. Legutóbb szlovák újságíróknak, bloggereknek szerveztünk sajtóutat Marokkóba, ennek hozadékaként pedig már remek kapcsolataink vannak a mértékadó szlovák média köreiben is.
KN: Kétségtelenül nagyon izgalmas és változatos a munkánk. Nemrégiben Viszkók Fruzsi vlogger-t invitáltuk meg Horvátországba, hogy a Trónok Harca sorozat utolsó epizódjának forgatási helyszínéről jelentkezzen be élőben. Emlékezetes történet az is, amikor a Kempinski Hotel High Tatra szállodába vittünk ki magyar corporate ügyfeleket és a hazajutás igazi csapatépítő programmá alakult, mert akkora hó esett, hogy a szállodásokkal és a cégek képviselőivel együtt ástuk ki a hatalmas hóból az autóinkat. A meghívott partnerek közül több azóta is állandó megrendelője a szállodának.
De nekem személy szerint most egy igazi csemegét és komoly kihívást jelent az egyik olasz csúcsbor, a Lugana DOC budapesti mesterkurzusának megszervezése, aminek levezetésére Herczeg Ágnes borszakértőt kértük fel, erre boros szakújságírókat és bloggereket invitálunk.A mi munkánk igazi fokmérője az, ha az általunk összeismertetett partnerek között tényleges üzlet születik,ha a corporate ügyfél legközelebb már a megismert szállodába viszi a vezetői értekezletet, illetve ha az általunk generált cikkek, tudósítások hatására kimutathatóan növekszik egy-egy desztináció ismertsége. És büszkén mondhatom, hogy sok sikerélményünk van.