2019-ben egy picit megint tovább zsugorodott a világ, persze csak átvitt értelemben. Rengeteg új közvetlen járat indult például Budapestről, ami lehetővé tette, hogy egészen távoli úti célokhoz is viszonylag könnyen el lehessen jutni. És az utazási ötletekhez mi is igyekeztünk minél több ötletet adni, mégpedig úgy, hogy meglehetősen változatos legyen a merítés. Írtunk ünnepségekről és kulturális eseményekről, csavarogtunk egy jót a világ körül a legismertebb regényhősökkel, de bejártuk a szépséges mediterrán szigetvilágot is. Szubjektív válogatás következik mindazokról a helyekről, melyeket mi ajánlottunk olvasóinknak.

NÉMETORSZÁG EGÉSZ ÉVBEN ÜNNEPELT

Németország egészen biztosan nem marad le a listáról, mivel itt egész évben zajlott valamilyen program. Az év elejét mi is azzal kezdtük, hogy összegyűjtöttünk néhány olyan izgalmas eseményt – a szánhúzó versenytől az Afrika Fesztiválig –, melyek önmagukban is megérnek egy látogatást. Nem beszélve mindazokról a bakancslistás helyekről, melyekre az észak-német tengerparton bukkantunk, vagy épp az ország legromantikusabb, szinte mesebeli helyeiről, ahová nagyon jó elvonulni néhány napra.

Németországban idén egyrészt a Bauhaus születésének 100. évfordulóját ünnepelték, így több városban is zajlottak a centenáriumhoz kapcsolódó programok. Másrészt volt még egy nagy ünnepe az országnak, mégpedig a berlini fal leomlásának 30. évfordulója. Bár az események novemberben pörögtek a leginkább, Berlinben egész évben találhattak kapcsolódó programokat. Igaz, a német fővárosba mindig jó elutazni, hisz, ahogy egy cikkünkben mi is írtuk, olyan itt a nyár, mintha a nagyinál töltené az ember, ráadásul családcentrikus városról van szó, így gyerekekkel is mindig jó ide megérkezni.

SZIGETRŐL SZIGETRE A FÖLDKÖZI-TENGEREN

Olvasta valamelyik mediterrán utunkról szóló cikket? Szépséges helyekre vittük el az olvasókat idén, a görög szigetvilágot például szinte teljesen bejártuk. Hűsöltünk a világ legidősebb platánjainak árnyékában Kósz szigetén, láttuk az érkezőket üdvözlő dámszarvas szobrokat Rodosz kikötőjében, és a kéknek több mint ötven árnyalatát fedeztük fel Zakinthoszon. De nem hagytuk ki a sorból Kréta szigetét sem, ahol a Minótaurosz labirintusának nyomait kutattuk.

Bejárhatták velünk Málta szigetét is, mely Odüsszeuszt is rabul ejtette, és szintén ez volt az a hely, ahol a híres lovagrend alapítói palotákat, templomokat és kerteket hagytak az utókorra. Nem hagytuk ki a sorból a horvátországi Kvarner-öblöt sem, ahová tényleg néhány óra alatt el lehet jutni autóval, hogy aztán ott Rab-szigetét bejárva ráleljünk az ország leghosszabb homokos strandjára, Crikvenicán pedig a sós pára áldásos hatásait használva szépüljünk egy kicsit. De láttuk Sissi császárné által viselt, habos, vagy épp visszafogottan elegáns ruhakölteményeit is Opatijában.

És végül a spanyol Baleár-szigetekre is elkalauzoltuk önöket. Menorcára vitt az utunk, a szigetre, ahol először kel fel a nap egész Spanyolországban. Itt végigjártunk egy erdőkön átvezető kalandos túra utat – mely napfényben fürdő tengeröblök mellett vezet el –, aztán szétnéztünk legendákkal teli városaiban és falvaiban is, melyek pusztító középkori járványokról, szerelmes természetű kalózokról és egy több ezer éves kultúráról mesélnek.

IRODALMI CSAVARGÁSOK A VILÁG KÖRÜL

A számtalan irodalmi szerző közül, akiknek utazásai minket is megihlettek, vagy esetleg maga az utazás volt valamelyik könyvük témája, mi is válogattunk önöknek jónéhányat. Végigjártuk többek között Odüsszeusz barangolásának állomásait, és egy merész ugrással még a Marvel-képregények helyszíneit is felkerestük a Bosszúállók főhadiszállásától kezdve egészen Peter Parker, azaz a Pókember otthonáig. Filmes vonalon tovább mozogva felkerestük az Elfújta a szélből ismert helyeket, többek között Scarlett O’Hara birtokát, Tarát is.

A csavargások folytatódtak Dublinban, ahol James Joyce Leopold Bloomja volt a társunk, de megpihentünk kicsit a kanadai írónő, Lucy Maud Montgomery által híressé tett Prince Edward-szigeten is, ahol Anne Shirley életének szeretnivaló történetei játszódnak. A kalandvágyók bejárhatták Vernével a Föld középpontja felé vezető utat, sőt, varázsbuszt is kereshettek a vadon mélyén, ahol Christopher McCandless, az elszigeteltséget választó fiatalember valóság keresése tragikus véget ért.

De Poirot sem maradt ki a szórásból. Agatha Christie legendás belga nyomozója nálunk hajóra és vonatra is felszállt. Egyrészt nyomozott egy gyilkos után a Halál a Níluson című történetben, mi pedig megmutattuk önöknek, hogy manapság még mindig fel lehet szállni egy olyan – ma már 130 éves – gőzhajóra, mint amilyennel a hátborzongató krimi szereplői is utaztak. A vonatút pedig talán egyértelmű is ebben az esetben: a Gyilkosság az Orient Expresszen című regény kapcsán a vonat ma is létező luxus vagonjait bejárva meséltünk arról, hogy milyen lehetett egy ilyen utazás, amikor Agatha Christie, vagy épp Mata Hari ült a vonaton.

KÖZVETLEN JÁRATOK HOZTÁK KÖZELEBB A VILÁGOT

Mindezekre a helyekre pedig idén könnyen el is lehetett jutni. Sok új járat indult az évben, és itt elsősorban azokra gondolunk, melyek Budapestről közvetlenül repültek a célállomásra. Már az év elején látni lehetett, hogy körülbelül milyen új városok kerülnek képbe, ahova repülővel néhány óra alatt el lehet jutni, így készítettünk is egy listát mindezekről az úti célokról. Ebben a felsorolásban benne volt többek között a norvég főváros, Oslo, az ír Cork, a francia Nantes, az arab Dubai és a kínai Sanghaj is. De indult idén közvetlen járat Sevillába, Bariba, a London City Airportra és Cagliariba is, és akkor még nem is említettük a Debrecenből induló gépeket, amelyek Máltára, Mallorcára és Ciprusra reptették az utazókat.

Az év során közben érkeztek az újabb hírek is, így az utazási lehetőségek is folyamatosan bővültek. Írtunk például arról, hogy Odesszába indult egy új járat; hogy elindult a legfrissebb távol-keleti járat Budapestről, és így Szöulba bő tíz órás utazással lehet eljutni; de arról is, hogy a tervek szerint 2020 májusától már heti hét alkalommal indul járat New Yorkba a magyar fővárosból.

A Cookie technológia segítségével Ön a legtöbbet hozhatja ki a weboldalunkból. Kérjük engedélyezze a Cookie-k használatát. Bővebben...

COOKIE-szabályzat

Más cégekhez hasonlóan weboldalainkon mi is használunk cookie-kat. Ezeket arra használjuk, hogy tudjuk, járt-e már korábban honlapunkon, és amennyiben igen, akkor milyen oldalakat nézett meg, és ezek alapján mely szolgáltatásaink érdeklik leginkább. Megnyugtatjuk, hogy személy szerint nem tudunk és nem is szándékozunk ezen információk alapján beazonosítani. Van lehetősége ezeket a cookie-kat a böngésző beállításain keresztül visszautasítani, azonban így nem tudjuk garantálni, hogy honlapunk minden szolgáltatását megfelelően tud majd használni.

1. Mik azok a cookie-k (sütik)?
Ha egy weboldalra látogat, az adott honlap a számítógépén vagy mobilján illetve tabletén kis szövegfájlokat tárol el. Ennek segítségével tudja megjegyeztetni egy bizonyos ideig például a felhasználónevét, hogy ne kelljen mindig újra beírnia. Több hasonló kényelmi szolgáltatás működésének feltétele, hogy engedélyezze a cookie-k használatát. A cookie-kat vagy a cookie-k használatával gyűjtött adatait harmadik fél számára nem adjuk el, valamint nem használjuk az azonosítására.

2. Mire használjuk a cookie-kat?
honlapunk a cookie-k segítségével tartja nyilván
•a megjelenítési beállításait, mint például a betűméret beállításokat
•a böngésző típusa és verziója, operációs rendszer, hivatkozó URL-cím (korábban megtekintett webhely), a hozzáféréshez használt számítógép IP-címe, valamint a látogatása dátuma és időpontja
•válaszolt-e valamely aktuális szavazás kérdőívünkre
•a látogatottság és felhasználói viselkedés mintáit, ami lehetővé teszi weboldalunk és szolgáltatásaink fejlesztését

Ezeket az adatokat kizárólag belső és statisztikai célokból rögzítjük.

Honlapunk a következő kétfajta cookie-t használhatja:
•Átmeneti (session) cookie: ezek az ideiglenes adatok a böngészése végéig kerülnek csak tárolásra a cookie file-ban. Ezek elengedhetetlenek a honlapunkkal kapcsolatos egyes funkciók megfelelő működéséhez.
•Állandó (persistent) cookie: Ezek az adatok hosszabb ideig vannak tárolva a böngésző cookie file-jában. Ennek időtartama a böngészőjében alkalmazott beállítástól függ. Az állandó cookie-k lehetővé teszik, hogy a következő látogatásakor a kiszolgáló felismerje. Nem a neve, hanem a számítógépe „címkéje” alapján.

Harmadik féltől kapott cookie-k:
– Google Analytics
_utma; _utmb; _utmv; _utmz; _utmx: Ezek a cookie-k név nélküli adatokat gyűjtenek arról, hogyan használják a látogatók a weboldalunkat, hogy ennek alapján javítani tudjuk annak használhatóságát. További információ: www.google.hu/intl/hu/policies/privacy/

– Facebook.com
datr; lsd; reg_ext_ref; reg_fb_gate; reg_fb_ref; wd: Weboldalunk tartalmát megoszthatja a barátaival a Facebook közösségi oldalon. Ez a szolgáltatás olyan cookie-kat hagyhat a számítógépeden, amelyek felett nincs ellenőrzésünk.

– Twitter.com
__utma; __utmb; __utmc; __utmv; __utmz; _twitter_sess; external_referer; guest_id; k; original_referer: Weboldalunk tartalmát megoszthatja a barátaival a Twitter közösségi oldalon. Ez a szolgáltatás olyan cookie-kat hagyhat a számítógépeden, amelyek felett nincs ellenőrzésünk.

– accounts.google.com
GALX; GAPS; GoogleAccountsLocale_session: Weboldalunk tartalmát megoszthatja a barátaival a Google közösségi oldalán. Ez a szolgáltatás olyan cookie-kat hagyhat a számítógépeden, amelyek felett nincs ellenőrzésünk.